вторник, 13 февруари 2018 г.

ЕЛЕКТРИЧЕСКИТЕ ТАКСИТА В НЮ ЙОРК преди повече от столетие

Това, че първите електромобили в Ню Йорк са таксита е интересно само по себе си, но че първите таксита в града са електромобили е още по-интересното.
Посвещавам го на дъщеря ми

Това е фрагмент от фотография на Shorpy, снимана на Бродуей в района на Таймс-скуер. Редом с конния транспорт и кабелните трамваи на фотото има и два автомобила. Отляво е туристически автобус. Отдясно - такси. Идвата са електрически. И това е 1905 год. 

Electrobat от компании Electric Vehicle Co.

ПЪРВОТО в Щатите моторизирано такси бил Electrobat, производство на компанията на Хенри Морис и Педро Селома от Филаделфия. Те организират малко серийно производство и излизат на пазара на пътническите превози. 
В 1896 година те организират първата таксиметрова компания Electric Vehicle Co. в Ню Йорк.
Да, първите таксита в Ню Йорк са били електически. Виждайки огромния потенциал в новия вид транспорт, трамвайният магнат Уилиям Уитни купува тази тяхна компания и влага огромни средства в развитието ѝ. 

Електрическо такси през 1897 год. 

В 1897 година в Ню-Йорк работели вече 12 електромобила, а в 1899 по градските улици се движели вече 60 такива машини. Electrobat изминавал около 40 километра с едно зареждане при скорост 20 мили в час (30км/ч). Зареждането на акумулатора отнемало 8 часа. 


Electrobat пред зданието на Old Metropolitan Opera в Ню Йорк, 1898 год.

Удивително, но факт - в 1900 година повечето от автомобилите в Ню Йорк били електромобили. В същата година в САЩ били продадени 4 192 автомобила, от които 1 575 били електромобили, а 1 681 работели с парен двигател. Главното приемущество пред конния транспорт за властите в града била не скоростта или удобството, а отсъствието на конски изпражнения, които в тези времена били голям проблем за Ню Йорк. Улиците били просто затрупани с тях. 

Ню Йоркския гараж на компанията Electric Vehicle Co. на Бродуей. 

Уилиям Уитни намерил начин как да увеличи пробега на електромобилите си. Направили акумулаторите сменяеми и всичко, което е трябвало да направи шофьорът е, да минава няколко пъти през гаража, за да ги заменя. Така колите можели да работят денонощно. Това изглеждало успешно решение, и сякаш нищо вече не му пречело да завоюва пазара на таксиметрови услуги в Ню Йорк, а защо не и по цялата страна. 

Стенд за замяна на батериите в гаража на фирмата.

На снимката, отдясно, се вижда батерията зад електромобила - с номер 63. А отпред, вляво на снимката, са вратите за клиента и стъпенката за качване.

Помещението за зареждане на батериите. 

В самото начало на 20 век компанията Electric Vehicle Co. Притежавала парк от 2 000 електромобила, електрокамиони и електробусове, а фабриката в Кънектикът била най-голямата в света за производство на електромобили. 
Но главният проблем на електромобилите се оказали не батериите, а прекомерно грандиозните планове на самия Уитни. Проблеми в технологичното планиране и недостатъчно инвестиции в инфраструктурата.
Когато количеството на работещи коли достигнало 200, а в производството се правели още 1 600, се получила акумулаторна криза. Количеството на батериите и местата за тяхното зареждане и съхранение се оказали недостатъчно. Те станали толкова много, че започнали да ги зареждат в нарушение на технологичните изисквания. В резултат батериите се разреждали твърде бързо и вместо да се развива, компанията постоянно се занимавала с това, да поддържа в работно състояние парка от машини. Обслужването и замяната на батериите излизали твърде скъпо. Всички пари до този момент били похарчени, и средства за закупуване на нови батерии и устройване на нови места за тяхното зареждане не останали. В 1907 год. компанията не могла да се справи със собствената си издръжка, банкрутирала и била продадена. Новите собственици я преименували и заменили всички таксита с автомобили с двигатели с вътрешно горене. 
А как ли щеше да се развие автомобилния транспорт до днес, ако Уилиям Уитни си беше направил по-добре сметката? 

Още няколко фотографии от Ню Йорк.

Електрически туристически автобус на компания
"Seeing New York", 1904 год.

Електрически туристически автобус на компания
"Green Car Sight Seeing Service", 1905 год. 

Електрически товарни камиони на GMC, 1914 год.


Електрическят автомобил се е появи по-рано от този с двигател с вътрешно горене. Първият електрически автомобил под формата на количка с електромотор е създаден през 1841 година.

Електрически автомобили, произведени през 1880 г. и през следващите десетилетия са придобили голяма популярност. 
Недостатък на първите модели е високата им цена. Както и максималната им скорост, не надвишава 20 мили в час. Но автомобилните ентусиасти ценят техните значителни предимства пред бензиновите: лекота на работа, моментално стартиране на двигателя, безшумност и липса на мирис, за разлика от бензиновите аналози.

1882 - електромобил на немската компания Siemens & Halske в Берлин

1895 - Томас Едисон пред своя първи електромобил Edison Baker

1899 - електромобил Колумбия

 1899 - Камил Женатзи със своя електромобил La Jamais Contente,
който първи постига 100 км в час

1899 - Роджър Уолъс в своя електромобил

1900 - един от първите електромобили на зареждане

1906 - електромобилите на Edison Company в Манхатън, Ню Йорк

1907 - почистващ електромобил в Берлин

1909 - зареждане на електромобили

1910 - комплект за зареждане в Кливланд, Охайо

1910 - реклама на електромобил

1912 - дама използва устройство за зареждане на своя Columbia Mark 68 Victoria

1920 - Detroit Electric  на пътя край Сиатъл


Сенаторът от Род-Айлънд Джордж Уитмор на електромобил 1906 год. 


Томас Едисън до свой електромобил.
Тогава компанията владеели Томас Едисън, Джон Рокфелер
и жената на Хенри Форд — Клара Форд 

EV-Opera-Car, модел 68/17 B 


Модел 1915 год. 

1916 - Woods Dual Power Model 44 Coupe (снимката над и под текста) 
с двигател с вътрешно горене и електромотор - хибриден модел. 



1899 - Иполит Романов, първият руски електрически автомобил за двама пътници. Изминавал е за едно зареждане 65 км и е достигал скорост 40 км/час 

Пак Иполит Романов с неговия електромобил 


Електрически камион за събиране на смет 1935 в СССР 


И още малко снимки 
на интересни технологии от 19 и 20 век













 Самодвижещ се тротоар в изложението в Чикаго
през 1893 - дълъг 3.5км с девет станции.



Няма коментари:

Публикуване на коментар